Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 4

4. Rozskakany Żmigród – chodnikowe gry podwórkowe


Miejsce realizacji zadania

Gry zostaną umieszczone w miejscach ogólnodostępnych, w otoczeniu placówek edukacyjnych – takich jak szkoła podstawowa w Żmigrodzie, przedszkole, żłobek, poradnia psychologiczna - pedagogiczna, ośrodek zdrowia – oraz w innych dostępnych lokalizacjach odwiedzanych przez dzieci i ich rodziny.

Opis zadania

Projekt zakłada stworzenie w przestrzeni publicznej miasta Żmigród trwałych i estetycznych gier podwórkowych malowanych na nawierzchniach asfaltowych, betonowych lub kostce brukowej. Gry zostaną umieszczone w miejscach ogólnodostępnych, w otoczeniu placówek edukacyjnych – takich jak szkoła podstawowa w Żmigrodzie, przedszkole, żłobek, poradnia psychologiczna - pedagogiczna, ośrodek zdrowia – oraz w innych dostępnych lokalizacjach odwiedzanych przez dzieci i ich rodziny. Celem jest stworzenie ogólnodostępnych stref zabawy i ruchu, które będą wspierać rozwój psychoruchowy dzieci oraz integrować lokalną społeczność.
Na chodnikach i placach powstaną kolorowe plansze do klasycznych i nowoczesnych gier podwórkowych, takich jak: klasy, labirynt, plansze z cyframi i literami lub ślady stóp i dłoni do ćwiczeń ruchowych. Wszystkie gry zostaną wykonane przy użyciu trwałych, bezpiecznych materiałów (np. masy termoplastycznej lub specjalistycznych farb do nawierzchni zewnętrznych), odpornych na warunki atmosferyczne i intensywne użytkowanie. Będą ogólnodostępne przez cały rok, bez dodatkowych kosztów eksploatacyjnych.
Głównym założeniem projektu jest wspieranie rozwoju psychoruchowego dzieci i młodzieży poprzez zabawę i aktywność fizyczną. Dzięki grom dzieci ćwiczą równowagę, koordynację, motorykę dużą, koncentrację, a także rozwijają umiejętności społeczne poprzez wspólną zabawę z rówieśnikami i rodziną. Szczególnie ważne jest uwzględnienie potrzeb dzieci z trudnościami rozwojowymi – w tym dzieci ze spektrum autyzmu, z ADHD, wysoką wrażliwością czy nadpobudliwością psychoruchową. Proste, powtarzalne gry pozwalają im zredukować napięcie emocjonalne, lepiej się skoncentrować, wyciszyć i przygotować do wejścia w przestrzeń edukacyjną, np. szkołę lub przedszkole. Droga do placówki lub powrót z niej staje się przyjemniejszy, spokojniejszy i bardziej przewidywalny.
Projekt ma również wymiar społeczny i integracyjny – skierowany jest nie tylko do dzieci, ale także ich rodzin. Gry podwórkowe to prosta i dostępna forma wspólnego spędzania czasu, która nie wymaga sprzętu ani dodatkowych przygotowań. Rodzice mogą aktywnie uczestniczyć w zabawie lub obserwować dzieci w bezpiecznym otoczeniu. To szczególnie istotne dla opiekunów z dziećmi w różnym wieku lub z wózkiem – malowane gry oferują im możliwość zatrzymania się, odpoczynku i aktywnego włączenia dzieci do przestrzeni miejskiej.
Dzięki realizacji projektu zwiększy się funkcjonalność i atrakcyjność przestrzeni publicznych w Żmigrodzie. Chodniki i place staną się miejscami nie tylko do przemieszczania się, ale też do zabawy, nauki, odpoczynku i integracji międzypokoleniowej. Projekt wpisuje się w ideę miasta przyjaznego rodzinie – miejsca, w którym dzieci mogą się swobodnie rozwijać, a rodzice czują się wspierani przez otoczenie. To realna i trwała inwestycja w zdrowie, radość i wspólnotę lokalną.

Uzasadnienie realizacji zadania

Projekt odpowiada na potrzeby dzieci i rodzin – wspiera rozwój psychoruchowy, zachęca do ruchu i wyciszenia poprzez zabawę. Szczególnie korzystny jest dla dzieci z trudnościami rozwojowymi, w spektrum autyzmu czy z ADHD, które dzięki prostym grom mogą rozładować napięcie i przygotować się do wejścia w środowisko szkolne lub do lekarza. Malowane gry integrują lokalną społeczność, oferują atrakcyjną formę wspólnego spędzania czasu przez całe rodziny, poprawiają jakość przestrzeni publicznej oraz budują miasto przyjazne najmłodszym i ich opiekunom.